zondag 24 februari 2019

Erespruit

Foto: Sanne Swart
Foto: Sanne Swart
Het was een zonovergoten marktdag. De laatste spruit van het seizoen hebben we in het zonnetje gezet. Of ‘de leste’ zoals Gert van Herk zegt. 
Foto: Gert van Herk
‘De laatste spruiten’ dat verkoopt makkelijk. Maar er waren ook echt mensen die er speciaal voor aan de kraam kwamen of die het jammer vinden dat het seizoen ophoudt en ze vervolgens niet bij AH kopen, waar ze tegenwoordig jaarrond liggen. 
Zelf heb ik een aantal weken geen zin meer in spruiten. In november en december heb ik ze week in week uit gegeten, zelfs met kerst, groene en paarse. 
Na de markt nam Gert vier van de vijf stammen mee terug naar Rhoon. Onverkocht, maar niet zonder functie. 
Foto: Gert van Herk
Mensen maken er foto’s van en zeggen verbaasd en verwonderd ‘ik wist niet dat spruiten zo groeien.’ Een vader bijvoorbeeld die vroeg of ze boven de grond groeien en die het zijn dochtertje liet zien. Zij zei dat ze het al wist, ‘dat heeft mama verteld’. Eén stam verkocht ik nog om 17 uur. De overige vier plukt Gert leeg. Die komen bij hem thuis wel op: ‘ik at ze vorige week nog. Wakker hoef je me er niet voor te maken.’ Dat was het met de spruiten. Er staat er geen één meer op het land. De plantenkweker heeft de eerste voor komend seizoen al gezaaid. In oktober zijn ze er weer. #buijtenlandvanrhoon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten