maandag 18 mei 2020

Kamille - Moederdag



Zondag 10 mei 2020 
Matricaria chamomilla
Mater = Moeder
Caria = Zorg
Chamai = Grond
Millon = Appel





Van de kamille die vorig jaar spontaan was opgekomen, plukten we in de zomer bloemhoofdjes voor de keuken van Greens. Dit voorjaar bleek de plant zich enorm te hebben uitgezaaid. De nakomelingen hebben we half april een ander eigen plekje gegeven om plaats te maken voor pompoen en courgette. Het werd een co-productie in Coronatijd door verschillende vrouwen. Ze staken de planten uit en zetten ze zorgvuldig in de grond. Het was een estafette zonder wedstrijdelement. Ongepland bleek het een bedje kamille door en voor moeders te zijn geworden. Allemaal hebben we onze eigen moeder-verhalen. In het jaar dat ik geboren werd, was het op 10 mei ook Moederdag. Ik was toen 10 dagen oud. Op diezelfde dag waren mijn ouders 2 jaar getrouwd. Mijn vader lag doodziek in bed, hij stond even op om zijn moeder, die bij ons op bezoek kwam, te begroeten. Ik lag op het balkon. Mijn moeder appte me dat vandaag. Kamille heeft deze lente voor mij extra betekenis gekregen. En deze zondag heb ik daar nog eens bij stil gestaan πŸŒΌπŸ’› 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten